El primer bot cent per cent elèctric agafa el nom del bot clàssic de 1914 cedit per Amics de la Mar per dissenyar el prototip de la nova embarcació. | Gemma Andreu

TW

S’anomena «Detective», les seves dimensions són 4,70 per 1,80 metres i és el primer bot menorquí amb motor cent per cent elèctric que la setmana passada va sortir del CentreBit Menorca, a Alaior, i va navegar per les aigües del port de Maó.

És la primera de cinc embarcacions elèctriques que a partir de dia 1 de juliol estaran disponibles per navegar, segons assegura Tuto Saura, CEO de Rebot Yachts i soci fundador de l’empresa juntament amb Jan Hardorp i Daniel Gratacós, que està ubicada al CentreBit i ha construït el nou model.

El bot elèctric podrà navegar a una velocitat de cinc o sis nusos i tindrà una capacitat per a quatre o cinc persones i una autonomia d’un poc més de vuit hores, «que és més que suficient per navegar tot el dia, arribar a terra el vespre, connectar el carregador i tornar a partir ensoldemà matí», assegura Saura.

La història del bot elèctric es remunta dos anys enrere, concretament un mes abans del confinamet a causa de la pandèmia de la covid-19, quan Tuto Saura va rebre una telefonada en què se li proposava dur a terme aquest projecte. «Em va telefonar un alemany, Jan Hardorp, que jo no coneixia de res, vinculat amb Menorca, amb empresa i casa a l’Illa, que volia comentar-me sobre les embarcacions de mobilitat elèctrica, ens vam conèixer, vam xerrar del tema, però una o dues setmanes després ens van confinar», recorda.

Posteriorment, van quedar en redactar les línies principals del projecte que, inicialment, estava previst dur a terme amb la restauració d’embarcacions antigues per dotar-les de motor elèctric. A l’estiu de 2021, Tuto Saura va comentar el projecte amb un amic seu, l’enginyer Daniel Gratacós, que li va donar el seu suport per fer realitat el projecte. «Vaig telefonar Hardorp, i li vaig comentar que en tost de fer el projecte amb embarcacions antigues era millor fer-ne de nova construcció. A l’octubre vam decidir tirar endavant, i Amics de la Mar ens va cedir «Detective», un bot clàssic de 1914, que vam agafar com a base per fer les proves a la mar i dissenyar el nou model. Jo ho tenia clar, volia fer un bot elèctric, anar a l’Illa de l’Aire i després poder tornar a terra, encara que és ver que una embarcació amb motor de combustió també et pot deixar tirat ben igual», assenyala.

Procés

El gener de 2022 van fer la prova amb la barca clàssica de llenya i amb el motor elèctric i les bateries i el resultat va ser positiu. El mes següent van contactar amb l’arquitecte naval José María Ulldemolins i es va fer el nou disseny a partir del bot «Detective». El març van tenir el disseny del bot elèctric en tres dimensions i el passat 25 de maig es va fer la prova de navegació. «En tres mesos vam passar d’un bot en 3D a un altre a la mar, va ser un procés ràpid, però ha estat una experiència fantàstica, estem molt contents», afirma.

Saura afirma que tenen dues línies d’investigació que potenciaran després de l’estiu, com és la digitalització del seu funcionament i estudiar quins materials s’han d’aplicar per ser més coherents amb la filosofia de la sostenibilitat.