A Menorca existeix el costum d’origen pagès d’anar a fer la bereneta de coques dolces i salades, formatge i sobrassada, albergínies i caragolins arran de la mar. És el que ha reviscut el Museu de Menorca en col·laboració amb Cómete Menorca aquest estiu, en dues sortides, una as Grau i una altra a Santandria.
L’Antropòleg Jaume Mascaró Pons (Ciutadella, 1942), membre fundador de l’Institut Menorquí d’Estudis i coordinador dels volums d’antropologia de l’Enciclopèdia de Menorca i del tradicionari, dedicat al concepte de cultura popular, n’explica aquí, en una xerrada, l’origen, el que coneixem també com anar a vega.
Quin és l’origen d’aquesta tradició?
—La tradició de la bereneta vora de la mar a Menorca, ve de fa molts anys, probablement, des de finals del segle XIX, i té l’origen en la gent del camp. Els pagesos feien aquesta sortida un dia entre la feina de segar i la de batre el blat, que era una operació llarga, i que acabava amb les mesurades, que és la festa més important dels pagesos. Abans d’aquesta, que era la celebració d’acabar l’any de feina, feien un descans, després de la segada, amb el dia d’escapada.
Tenia un dia concret?
—Es va començar a fer coincidint amb Sant Cristòfol, dia 10 de juliol. Aquesta tradició es va contagiar a la gent del poble, que també solia anar a fer la bereneta en aquesta data arran de la mar. Els pagesos hi arribaven en carretó, o en galera, si en tenien.
Es refrescaven allà?
—Significava anar a passar un dia fora del lloc, anar a veure la mar, i es mudaven. No anaven en roba de feina. Com a molt, es banyaven els peus. No hi havia la tradició de nedar encara.
Quan ve el costum de nedar?
—Fins a molt avançat el segle XX, ni els pagesos ni la gent de poble sabien nedar. La mar era un espai vist com una frontera de perill, una amenaça. El costum de banyar-se i anar a la platja, a Europa, comença bastant tard. S’inicia, de fet, al nord d’Europa a finals del segle XX i es va estenent a poc a poc.
Aquestes sortides eren en família?
—En família, però en sentit ampli; la gent que vivia al lloc. Però els segadors contractats per ajudar en la sega, molts, vinguts de Mallorca, ja havien tornat. És una tradició interessant perquè era el primer gran dia de l’any que podien sortir més enfora del lloc i cercar un espai ben a la fresca per descansar.
On es solien fer aquestes berenetes?
—Hi havia moltes arraconades que els pagesos coneixien. Si eren dels llocs de migjorn del terme de Ciutadella, podien arribar fins a Son Saura, a Macarella o Cala en Turqueta. Els de Ferreries, a Cala Galdana. Però aquestes sortides no eren forçosament a una platja, sinó a un lloc a prop de la mar.
I es feien amb el menjar típic?
—No podia faltar la coca en tomàtiga. Dia 10 de juliol és el moment de les primeres tomàtigues. I una altra cosa típica de començament d’estiu són les albergínies. Per tant, també eren típiques; albergínies ‘plenes’ o al forn. A Maó i Ciutadella també hi havia la tradició de menjar caragolins. Tampoc faltaven les coques dolces, en època d’albercocs i prunes, especialment de prunes de porc; ni el formatge i la sobrassada.
Quan es fa popular entre la gent del poble?
—A la banda de Ciutadella, el costum es comença a fer popular entre el gremi de sabaters. S’ajuntaven ja diferents famílies, especialment si hi havia festejants, i hi havia cançonetes amb la guitarra. Encara avui, moltes famílies, dia 10 de juliol, es troben per fer la bereneta a la vorera de la mar.
Com és aquesta vinculació amb Sant Cristòfol?
—Sant Cristòfol també és un sant de vorera, tal com està representat, com el gegant que ajuda a travessar un riu. En les tradicions populars, però, mai se sap del tot si l’explicació religiosa és l’origen o la coartada, per dir-ho d’alguna manera, allò que li dona color o ho fa polit. Des d’un punt de vista antropològic, aquesta sortida està relacionada amb el moment de recollir el fruit de tot un any de feina, perquè d’això depenia després l’hivern. Es fa en època de bon temps, d’abundància, de la mateixa manera que les festes dels pobles són a l’estiu. Sant Joan mateix coincideix amb la sega, on el dia és més llarg i tot explota.
És un moment de celebrar.
—De celebrar en època de feina intensa com era segar, en un dia de descans. En el moment que el camp menorquí passa a dedicar-se a la ramaderia intensiva, i al farratge, es perd l’origen pagès d’aquest repòs abans de començar a batre, quan tenien ja les garbes a ‘s’era’. És després quan es converteix en una festa ja més vinculada al sant.
Amb quines fonts o documentació comptam?
—La font oral de la gent que ho ha viscut i conta encara la importància que tenia el dia de Sant Cristòfol. A la banda de Ciutadella és on s’han mantingut més les tradicions pageses. Toni Bonet, en els seus llibres sobre la Menorca pagesa, en parla d’aquesta tradició d’anar a vega. I en el volum de l’Enciclopèdia de Menorca sobre els costums de pagesos també hi surt la referència.
Ran de la mar tot és més polit?
—La mar, pels pagesos i per la gent de l’Illa en general, era una frontera de perill. Per aquí entraven els atacs i les morts, en les restes que deixava. La platja ensenyava tot el que la mar dua, i que no era sempre polit. Però a la vegada, veure i mirar la mar sempre ha estat per la gent d’una illa un punt d’extensió, perquè és el que fa somiar l’aventura. Mirant l’horitzó com un punt de referència del que hi allà més enllà. La dualitat, aquest doble sentiment de perill i somni, per jo, sempre ha estat un element mental dels illencs molt significatiu.
9 comentarios
Para comentar es necesario estar registrado en Menorca - Es diari
NostromoAy... También es divertido ver como se enfadan y entran al trapo algunos elementos que escriben (o lo intentan) en este foro y que creen que por usar un registro culto y dominar (de manera bastante correcta por cierto) la lengua escrita ya llevan la razón. Tu comentario inicial es como tirarse uno mismo un gancho al mentón, KO en el primer asalto. Puedes seguir durmiendo tranquilo.
NostromoQue no te guste que te digan que tu comentario inicial fue borde y no aporta nada, puedo entenderlo, (aunque es cierto lo que te han recriminado), que te quejes de que te manden a callar también lo comprendo y tienes toda la razón, no deberían haberte mandado callar por lo que has dicho, pero lo de la Iglesia, lo siento pero vas equivocado: mucha de la incultura e ignorancia y vagueria actual que tenemos es producto de la Iglesia. Cuando tuvo lugar el Concilio de Trento, pudimos elegir entre una Iglesia progresista, liberal y tolerante con la innovacion y el progreso como la holandesa o inglesa, o una Iglesia oscura, cerril, de mazmorra y sacristía humeda y lóbrega, y de Santa Inquisición, metida hasta el tutetano en las riendas del Estado, y ya sabemos lo elegimos, por eso tenemos una inglesa que oculta la pederastia, que roba inmuebles via inmatriculaciones, con una ley dictada a medida por el Gobierno, y que sigue censurado y controlando la opinión pública según sus dictámenes, que recibe miles de millones del Estado y que no paga impuestos. Y por cierto, no te escandalices tanto, que la iglesia ha robado fiesta y tradiciones populares y paganas desde su inicio, sacralizandolas para su beneficio, por lo que este caso no sería el primero. Menos rasgarse las vestiduras y más dar la cara, y menos ir de listo, que la Iglesia no necesita más "defensores", ya tiene a ricos y poderosos de su lado.
manu menorcaPobre, debe ser realmente duro vivir todo el tiempo obsesionado con esos fantasmas en tu perjudicada cabeza. Sería una buena terapia para ti que algún día te decidieras a exponer sin miedo y en confianza los oscuros motivos de tu rabioso anticlericalismo y tu indisimulada fobia hacia todo lo que tenga que ver con el cristianismo, en concreto la Iglesia Católica. O tal vez lo que buscas desde tu simpleza intelectual, es vomitar odio porque sí de forma indiscriminada e irrespetuosa contra todos los creyentes y seguidores de Jesucristo. No está claro en realidad cuál es tu problema, si es religioso o de otra índole, porque en cambio nunca te manifiestas en términos ni remotamente similares contra el islamismo antihumano y criminal, que entre otras lindezas, persigue con saña a los homosexuales, incluso hay países árabes donde los cuelgan de una grúa como diversión para las masas.
Dunia DunaResulta preocupante comprobar la cortedad y las limitaciones intelectuales de muchos elementos que escriben (o mejor dicho, lo intentan) en este foro de opinión. Algunos encima se permiten de forma arrogante ordenar a otros que directamente se callen, sin más. Incapacitados para saber interpretar correctamente la idea, o la ironía que hay detrás de un texto simple y nada complicado, salen a atacar e insultar, tomando el rábano por las hojas y se quedan absortos como bobos mirando el dedo que tapa el sol, o contemplando los árboles sin saber ver el bosque. Pobres, en cierto modo dan un poco de lástima.
... de la pagesía sí, pero por motivos astronómicos y de cultura hortofrutícola, de simientes y sus ciclos... en absoluto religiosos, eso fue posterior para cuadrar los tiempos, es por tanto una mera anécdota, que no se tiren flores esas ávidas sotanas necesitadas de reconocimiento...
NostromoMas simple y de perogrullo es tu comentario. Si no tienes nada que aportar es mejor callar a quedar como un borde. Estas cosas que tú no valoras son parte de nuestra cultura y me parece fenomenal que de vez en cuando se haga memoria de los usos y costumbres de nuestros abuelos. No siempre hemos gozado de carreteras, coches y fines de semana para ir a la costa. Respeto que lo consideres una simpleza, pero no tu comentario, que más que la ironía roza el desprecio, contemporaneamente hablando.
Marti PascualSi un comentario irónico, escrito sin acritud acerca de una simpleza de perogrullo como eso de venir a explicarnos que la antigua costumbre menorquina de acercarse de excursión a la costa para organizar una merienda, proviene de las gentes del campo, resulta para ti motivo para el insulto y menosprecio hacia alguien a quien no conoces en absoluto, es evidente que quien demuestra su mala educación e intolerancia eres tú. Sobre tu nivel cultural no entraré en valoraciones, ya que no te conozco, pero tu exabrupto extemporáneo dice de entrada muy poco en tu favor.
NostromoQuina poca educació quina poca cultura
Qué gran aportación. Sabiendo eso, todos podremos dormir más tranquilos.