Maria Eva Meliá Sintes, a l’esquerra, ha il·lustrat el conte «En Kaleu i na Hima, dos cames de jonc» que ha escrit Cristina Gomila Pons | Gemma Andreu

TW
0

La col·lecció «Animalons de Menorca», que edita l’entitat ecologista GOB, s’ha incrementat amb un nou conte, el setè d’aquesta col·lecció en una iniciativa que «permet conèixer la vida de la fauna silvestre de l’Illa, aquesta vegada els protagonistes són dos cames de jonc, en Kaleu i na Hima», segons va assegurar aquest divendres en l’acte de presentació la presidenta del GOB Menorca, Margarida Masferrer. L’autora del conte és Cristina Gomila Pons, mentre que les il·lustracions han estat fetes per Maria Eva Meliá Sintes.

L’escenari del conte en què els protagonistes són la parella de cames de jonc a les salines de la Concepció, a la badia de Fornells, «un meravellós espai que tenim a Menorca, recuperat gràcies a l’esforç de molta gent que s’hi ha sumat», va subratllar Margarida Masferrer, que va afegir que l’edició del conte ha estat possible gràcies a la col·laboració de Fondation La Gara, una organització benèfica fundada el 2022 a Ginebra que concedeix subvencions en temes d’educació, investigació i ciència, cultura i art. «Gaudiu molt d’aquest conte, amb ell aprendreu a mirar i a conèixer aquests magnífics ocells», va subratllar Masferrer als assistents a la presentació.

gg271224001 (17).jpg

Aventures

«En Kaleu i na Hima, dos cames de jonc» conte les aventures d’aquestes aus limícoles que destaquen per la seva elegància i les seves llarguíssimes cames vermelles. Es tracta d’unes aus migratòries que cada primavera arriben a les zones humides de Menorca cercant un espai idoni on reproduir-se. «Aquest conte ha suposat un repte laboral i també a nivell personal, ha sigut molta feina, però m’he sentit molt acompanyada durant tot el procés», va assegurar Cristina Gomila.

Les constants peripècies que molts ocells viuen per trobar un espai segur on alimentar-se i reproduir-se és el fil conductor de la història del conte recentment publicat, segons Gomila, en què a través d’experiències compartides amb altres personatges, els dos cames de jonc superen les seves adversitats i mentrestant la relació entre els dos ocells es va enfortint progressivament.

I per què els noms de Kaleu i Hima per als dos cames de jonc protagonistes del conte? El nom de Kaleu és una adaptació fonètica de Keleuteu, que en llengua wòlof -llengua franca de diversos països de l’Àfrica occidental- fa referència a tot el grup d’aus limícoles, mentre que Hima és una abreviatura del nom científic de cames de jonc, Himantopus himantopus.

Estructura

L’estructura del conte, atenent la seva funció pedagògica, és la següent: en cada pàgina hi ha una il·lustració en gran format i una segona més petita, amb el text del conte a la part inferior i en un lateral un altre text que explica les característiques d’aquestes aus, l’ecosistema, els depredadors i altres qüestions d’interès.

Al final del llibre hi ha una part dedicada a la fitxa tècnica del cames de jonc, amb la classe, l’ordre, la família, el gènere, l’espècie, el seu nom en català, castellà, francès, anglès, italià i alemany, la descripció, la distribució, l’hàbitat, la reproducció, l’alimentació, les amenaces, les curiositats i les lleis que l’emparen.

Els sis primers contes de la col·lecció «Animalons de Menorca» són «Na Tris Tras, una tortuga», «Na Mordala, un cranc», «En Punxes, un    eriçó», «En Fosquet, un mussol», «En Taques, un calàpet» i «Na Bresca, una abella».