TW

El Ramis ha fet el seu segon viatge previst en el projecte Comenius, subvencionat per la Comissió Europea i coordinat pel centre maonès: "Anem de viatge! El turisme, un altre camí per aprendre". Al Lyceé Colbert de París, l'escola amfitriona, s'han trobat alumnes i professors provinents de quatre escoles situades a quatre dels set països que participen en el projecte. En total a la trobada de París hi han assistit 21 alumnes i 14 professors italians, portuguesos, turcs i menorquins. El viatge s'ha realitzat del diumenge dia 30 de gener al divendres dia 4 de febrer, una setmana laboral que ha consistit en escola i turisme.

El Lyceé Colbert és situat al nord-est de París, al desè "arrondissement" –districte-, entre dues estacions de tren, Gare du Nord i Gare de l'Est, una barriada multicultural poblada per força immigrants procedents, sobretot, de l'Àfrica del Nord, però també de països de l'est d'Europa, de la Xina i de l'Índia. L'escola, la formen sis-cents estudiants de Batxillerat, repartits en vint-i-dues classes, i una seixantena de professors.

Els vint-i-un alumnes van ser acollits en famílies tot d'una d'arribar successivament a l'escola el fosquet del diumenge. Els quatre alumnes i tres professors menorquins havíem arribat, via Barcelona, a l'aeroport Charles de Gaulle i havíem estat rebuts pel professor d'Educació Física francès amb una furgoneta. En arribar al liceu vam conèixer la coordinadora francesa del Projecte a París i professora d'anglès. Aquell vespre hi havia també els alumnes, els pares, els professors i la Direcció de l'escola amfitriona rebent-nos a tots plegats.

L'endemà dilluns vam berenar a l'escola. Hi era també la Direcció del centre, algunes autoritats educatives i la ràdio. L'institut maonès participa durant els dos anys que dura el projecte a la ràdio de les escoles de París, Radio Clype. Després del berenar i d'haver-nos mostrat el centre –un edifici del XIX dedicat a al ministre Colbert de Lluís XIV- vam escoltar en una aula el primer dels quatre programes de ràdio que volem realitzar. En aquesta ocasió alumnes i professors dels set països hem contribuït a realitzar un programa sobre llocs d'interès turístic del poble, la ciutat o la regió de procedència. En el cas de Menorca: cinc indrets de l'illa que els alumnes han cregut interessant de fer conèixer i visitar, intercalats al programa per versions de cançons menorquines de Cris Juanico. Els alumnes han presentat els seus llocs favorits: el castell de Sant Felip, Favàritx, Son Bou, l'illa de l'Aire...

Aquest primer dia i l'endemà dimarts vam dinar al menjador de l'escola, el dijous i el divendres de pícnic. Després de dinar la professora francesa d'espanyol ens tenia preparada una gimcana pel desè districte. Era la primera activitat que empreníem junts trenta-cinc alumnes i professors estrangers a la ciutat. La gimcana va acabar a la "mairie" del districte. A l'ajuntament ens van rebre la tinent de batlle i el regidor d'educació, cultura i esports.

El segon dia, dimarts, els alumnes tenien partit de voleibol i els professors primera sessió de treball. L'equip menorquí va quedar segon després del turc guanyador. El francès amfitrió, l'últim. Els professors parlaven a l'aula sobre les diverses activitats del projecte i del seu procés de realització: la germinació de les plantes al jardí de Portugal, el calendari "Let's travel 2012" coordinat per l'escola italiana, el Bloc menorquí del projecte, els Blocs de Llengües Estrangeres (anglès, francès, alemany, espanyol), l'intercanvi de correus electrònics entre els alumnes a través de la plataforma eTwinning, etc. etc. Es va parlar de la realització del vídeo sobre ecoturisme, amb participació francesa, portuguesa i menorquina (presentació d'un tram del Camí de Cavalls). Eren a París el professor de Ciències Naturals del Departament d'Orientació i dos alumnes de 4rt d'ESO. Després de dinar de cuixa de pollastre amb patates fregides i pastanaga bullida, vam fer la nostra primera visita turística conjunta: Montmartre i crêpes a la Place du Tertre. Després de la vista del capvespre alumnes visitants es continuaven coneixent amb als amfitrions, en anglès, en francès o en espanyol, i sopaven a casa de les famílies on s'hostatjaven. El sopar dels professors va ser en un restaurant, seguit de "soirée cabaret", al barri de Le Marais. El sopar havia estat organitzat per l'"Intendant", el secretari del Lyceé Colbert.

Dimecres després de berenar vam anar a la seu de Radio Clype, situada en un centre de Formació Professional. S'hi fa Electricitat. Arribar-hi amb metro va ser una mica una odissea, però ens vam organitzar bé per arribar sans i estalvis, escalonadament i a temps, a l'estudi, a fi de poder participar en una ronda d'entrevistes als membres dels països assistents. En aquesta ocasió participaven en la entrevista radiofònica per part menorquina dos alumnes de Batxillerat i el professor de francès del Ramis, que parlaren de les seves impressions parisenques i com els alumnes se sentien acollits per les famílies franceses... Al matí ens havien donat el pícnic per poder continuar amb la segona de les visites turístiques del viatge: vam entrar a Notre Dame i vam passejar pels carrers de la Sorbona i del Panteó. Vam aturar-nos a fer un cafè en una plaça abans de tornar a agafar el metro cap a l'escola a fi d'acompanyar-hi els alumnes, que van sopar amb les famílies. El sopar dels professors va ser a l'escola i va consistir en una degustació de formatges i vins francesos. Hi va assistir la Directora del Lyceé, que va oferir xampany -etiquetat per a l'ocasió amb els distintius del centre i del Comenius- als assistents per brindar pel Projecte.

Si bé els matins dels darrers tres dies havíem estat ocupats, l'últim dia vam tenir l'oportunitat de fer de protagonistes turístics d'un dia a la ciutat de París: Torre Eiffel, una excursió en barca per Le Senne amb un dels Bateaux Mouches... –un dels pocs moments que va sortir el sol durant l'estada- i una visita de dues hores al Louvre per veure la Giocconda, Napoleó, el Rapte de les Sabines, Jacques Luis David, Delacroix, Miquel Àngel, Richelieu, Amor i Psique d'Antonio Canova, mòmies egípcies... L'últim vespre el vam celebrar pares, alumnes i professors tots junts a l'escola amb un sopar de comiat, la primera vegada que se celebrava una cosa així al Lyceé Colbert.