TW
0

'-Mira aquella dona... No li trobes res estrany?... -...Mmm... Sembla un moix...

Fernando Sabino Seguí
Benvinguts incrèduls! El Cinefòrum, organitzat per l'Obra social de La Caixa, ens ofereix un programa del mes de Gener realment fascinant... francament resulta difícil trobar tres mostres tan representatives del cinema fantàstic com aquestes i aquest cicle, organitzat al voltant de la temàtica de la sèrie B, ens les ofereix. La proposta consta de 'Freaks' de Tod Browning (1932), 'El increíble Hombre menguante' de Jack Arnold (1957) i 'La Mujer Pantera' de Jaques Torneur (1942)... Benvinguts alCulturàliad'aquestes tres joies que podreu gaudir fàcilment per a pujar amb més lleugeresa la costa de gener! Benvinguts a aquesta petita ressenya, recordatori obligat d'aquests grans clàssics del fantastique universal, que podrem veure gratuïtament! Benvinguts alCulturàliadels felins i els miniaturitzats... miaaaauuu...

Els pasats 12 i 13 de gener, el Cinefòrum ens va oferir 'La Parada de los Monstruos', és a dir, la pel·lícula de culte 'Freaks'. A excepció d'alguns nans -que es podríen considerar actors professionals-, la majoria dels protagonistes realment treballaven a 'Freak-shows' de fires ambulants i, més o menys, s'interpretaven a si mateixos. Tod Browning va començar treballant a aquests llocs i va voler transmetre la consciència del rebuig que patien aquests personatges diferents. La seva carrera fílmica sempre es va centrar en l'obsessió per les falses aparences. En aquest cas monstres que són humans i humans que actuen com a monstres...

Aquesta disfunció d'identitats queda manifestada del tot en aquesta pel·lícula de culte, d'obligada visió per l'amant del cinema. Els monstres, persones malformades que sense voler o per designes, sempre foscos, de la natura s'han vist abocats a l'etern rebuig inflingit pels considerats normals, veuen com la representació extrema d'aquesta normalitat, la bellesa i la força, mostren un fons humà capaç de les accions més deplorables. Aquesta paràbola moral no impedeix que l'espectador pateixi, de manera profunda i desgarrant, la inquietud davant uns éssers malformats com aquests...Un autèntic malson antropològic, del que han begut gent com Tim Burton, Roger Corman o John Waters...

Demà al Centre Cultural de Sant Lluís (20.30h) i el dimarts 20 a l'Ajuntament des Mercadal, a la mateixa hora, podrem reviure el malson en miniatura, sorgit de la pluma de Richard Matheson, que es 'El increíble hombre menguante' ('The Incredible Shrinking man', Jack Arnold, 1957). El dimoni de l'existencialisme, en aquest cas transformat en una paranoia antinuclear, típica dels anys 50, però oblidant la perspectiva bèl·lica i centrant-se en un anticàncer maligne, derivat d'un núvol radioactiu, que genera la disminució progressiva del seu organisme. La sèrie B banyava totes les inquietuds del relativisme humà del seu país, en aquesta dècada de les paranoies: la poètica de l'autèntic heroi anònim americà, el domini dels nous territoris, les noves perspectives, i sobretot, el miraculós missatge que transmet aquesta modestíssima peça d'orfebreria: per molt que el nostre protagonista vagi tornant més i més petit, mai desapareixerà del tot...Fantàstic! Ja vaig parlar d'aquesta meravella tot just fa un any, així que...classe de repàs, incrèduls!

L'obra mestra de Jaques Torneur i una de les millors pel·lícules fantàstiques de tots els temps, 'La Mujer Pantera' ('Cat People', 1942) es podrà veure als mateixos llocs i a les mateixes hores el Dilluns 26 i el Dimarts 27 d'aquest mes. Aquesta cinta, clàssic entre els clàssics de la RKO i sèrie B superior i superlativa, parteix de la inventiva personal i genial del productor Val Newton, un apassionat creador que va haver de competir, tot i els pressupostos abisals, amb les produccions de terror de l'època de la Universal. La seva figura de productor passional va quedar reflectida en el personatge Jonathan Shields de 'Cautivos del Mal' ('The Bad and the Beautiful', Vicente Minelli, 1952), interpretat per un barroc i explosiu Kirk Douglas...Juntament amb Torneur, Newton va crear una autèntica faula urbana de terror, que es caracteritza per la mestria en l'ús de l'elipsi visual. Mai una simple al·lusió subliminal d'allò terrible feia més por que el maligne en si mateix...

Res a aquesta pel·lícula és evident ni destacat, ni tan sols la metamorfosi de l'heroïna Irena Dubrovna, que és la consecució d'una sèrie de pistes escampades al voltant d'una 'moixíssima' Simone Simon, reina eterna de les llums i les ombres cinematogràfiques. L'escena de la piscina, protagonitzada per Alice (Jane Randolph), és d'una factura impressionant...Tot en aquest film està lligat a un fatalisme consubstancial, tan propi en la fimografía de Torneur, com la sensualitat malaltissa de misteri o l'angoixa quotidiana, lligada a la psicologia narrativa de la història...Pur Noir! Of course!

Quedau convidats, gràcies a l'Obra Social de la Caixa, a gaudir d'aquestes petites grans obres de gènere. Sempre som a temps per descobrir-les i també per revisitar-les... Aquest ha estat elCulturàlia-Agenda Cultural al voltant de la sèrie B i de tres grans títols per a la història! Unculturàliade monstres entranyables, grans petits homes i felins terrorífics! Fins la setmana que ve, incrèduls!

Recordeu que podeu seguir enviant petits i grans suggeriments aculturalia@ menorca.info... Tinc cosetes pendents d'en Johnny Mora i de la Nuri Díaz... tot arribarà, nois! No passeu pena... he..he..he.. "La-paciencia-es-la-madre-de-todas-las-ciencias"... açò deia l'avi...