Susana Mora, en la redacción de "Es Diari", participando en las entrevistas digitales | Gemma Andreu

TW

La candidata socialista al Consell, Susana Mora, ha participado en las entrevistas digitales con los lectores de Menorca.info.

- Amb admiració: Què fa una jove com tú, intel·ligent i preparada, submergida en un embull com aquest?

- Susana Mora: Primer de tot, permete'm agraïr-te les teves paraules d'afalag. Dit això, només puc repetir el que he vingut dient des del primer dia: el moment que vivim requereix, precisament, de gent intel·ligent i preparada i, sobretot, de gent compromesa.

- Mar: Hola, com creu que pot afectar la seva feina a UGT amb les relacions amb les patronals de l'Illa. Bones tardes

- Hola, bones tardes. Crec que, malgrat el que puguin pensar aquells/es que no em coneixen, la meva relació amb les patronals de l'illa és del tot cordial. Sóc una persona molt conciliadora i aquest tarannà ha caracteritzat la meva vida professional i, com a tal, la meva tasca com advocada laboralista que, des de la postura de defensa dels drets dels treballadors/es de la nostra illa, sempre ha mantingut i traslladat que empresaris i treballadors/es formem part d'un mateix engranatge.

- Andreu: Hola Susana, quins són els teus referents al PSOE a nivell nacional (els pots posar en ordre de major a menor?): Felipe González, José Luis Rodríguez Zapatero, Alfredo Pérez Rubalcaba, Pedro Sánchez. I a nivell insular: Borja Carreras, Joana Barceló, Marc Pons, Vicenç Tur. Espero no comprometre't. Gràcies i sort

- Hola, bones tardes. No em compromets gens. M'omple d'orgull poder parlar de qualsevol dels meus companys/es de partit i, especialment, de tots/es aquells que m'han precedit. Dit això, només puc contestar a la teva pregunta apuntant que cada un dels noms que m'apuntes són, sense dubte, un referent per a mi, com ho són també altres companys/es com, per exemple, l'Arturo Bagur. I és que, no crec que entre ells/es siguin comparables ja que, tots/es ells/es han viscut i gestionat moments socials, polítics i econòmics diferents.

- Àngela: El partit que es va acabar d'enforsar en una crisis econòmica és el que ara ens ha de donar lliçons per sortir d'ella? Me ho pot explicar, per favor

- La crisi econòmica en la que portem temps immersos ha estat, i està essent, molt dura, massa dura. La gestió i, com a tal, la política en moments tan complicats com aquests no és fàcil, i menys fàcil és la vida quotidiana de tots/es aquells/es que la patim. Entenc i respecto profundament els sentiments de frustració i desànim que imperen vers l'estament polític. Han estat molts els encerts però, sóm conscients que, també hi ha hagut errades. Per això, ni el meu partit, el PSOE, ni jo mateixa venim a donar lliçons de cap tipus sinó, tot el contrari, venim a estendre la mà a la ciutadania per a caminar junts cap al davant i tornar a construir entre tots/es allò que, precisament, sota les sigles del partit socialista vam aconseguir temps enrera: una Espanya i, en el nostre cas, una Menorca en la que ningú quedi enrera.

- Bel: ¿Qué tiene que hacer el PSOE para recuperar los valores que le hicieron un referente de la política española y europea?

- El PSOE es un partido con ciento treinta y seis años de historia y, como tal, cuenta con una larga trayectoria en la que, muchos han sido los aciertos pero, lógicamente, también varios han sido los errores cometidos. Sin embargo si hay algo que han conservado intacto nuestras siglas son precisamente los valores, valores progresistas de justicia y cohesión social, valores que, en noviembre de 2011, me llevaron a afiliarme a este partido, el PSOE.

- Xavi: ¿Qué piensa cuando los de podemos les dicen que su partido también son casta? Gracias

- Pienso que es una invitación a la reflexión y, por ello, siendo una persona a la que le gusta escuchar y meditar sobre lo que escucha, he reflexionado. En el proceso me he encontrado con una larga trayectoria recorrida por un partido, el PSOE que, junto a la ciudadanía, ha implantado en nuestro Estado derechos y libertades tales como la sanidad y la educación pública, gratuitas y universal. Así que cierro mi reflexión con una plácida sensación de orgullo.

- Parado: Buenas. Pertenezco al colectivo de parados de 50 años, una edad en la que es muy difícil volver a incorporarse al mercado laboral. Desde su experiencia en UGT cómo ve esta situación y también la del paro juvenil. Somos dos colectivos extremos (los jóvenes emigran, tendremos que hacer nosotros lo mismo?). Saludos

Noticias relacionadas

- Hola, buenas tardes. Mi experiencia en UGT me ha permitido conocer en primera persona la cara más dura de la crisis económica que estamos viviendo y, por ello, soy plenamente consciente de la difícil situación que están padeciendo muchas personas y familias en Menorca. Ellas son mi prioridad y la prioridad del partido socialista. Para ello proponemos primero de todo impulsar medidas de choque de carácter urgente como es un plan de contratación directa de la administración para personas mayores de 45 años que hayan agotado las prestaciones por desempleo y tengan cargas familiares. Paralelamente apostamos por trabajar en la recuperación del SOIB como verdadero instrumento de asesoramiento personalizado para las personas que están en situación de desempleo y como válido intermediario para proporcionarles a éstas un puesto de trabajo. Así mismo defendemos que la formación es el eje estratégico para reconducir la situación que estamos viviendo, y por ello, proponemos destinar 20 millones de euros -de manera progresiva durante los próximos cuatro años- en políticas activas de ocupación para jóvenes y mayores pactando con patronales y sindicatos cuál es la formación a impartir por adecuarse a las necesidades del mercado laboral menorquín. Finalmente, y por acabar con alguna de las propuestas que incluimos en nuestro programa, apostaremos por activar, de una vez por todas, el Plan de Garantía Juvenil de formación y ocupación para jóvenes que desde Europa se nos ofrece.

- Bep: Hola Susana, que vais a hacer con la Norma Territorial Transitoria y el PTI. Y qué tres pilares básicos os guían en la ordenación del territorio , Gracias

- Hola, buenas tardes. Si la ciudadanía nos da su confianza el 24 de mayo, el próximo domingo, revisaremos la Norma Territorial Transitoria toda vez que, no estamos conforme con su esencia y sobretodo con la arbitrariedad que concede a la Conselleria de Ordenación del Territorio, al dejar en manos del Conseller/a la última palabra su interpretación y ejecución. No obstante no la suspenderemos porque entendemos que, aunque de manera tímida, restringe la actual normativa balear -Ley Turística, Ley Agraria y Ley del Suelo- que vacía de contenido nuestro Plan Territorial Insular. Así mismo nos comprometemos a revisar, como ya debería haberse hecho, el PTI desde el consenso, conservando su esencia pero con las miras puestas en las necesidades de la Menorca del 2015. Para ello apostamos por tres pilares básicos: la rehabilitación, la dinamización del campo y la reordenación de los núcleos agrarios.

- Dani: ¿Crees que tu falta de experiencia institucional te puede perjudicar o beneficiar?

- Creo que siempre hay una primera vez para todo, un principio que conlleva, lógicamente, falta de experiencia pero que ayuda a encarar toda nueva etapa como un reto y una gran responsabilidad. Todos/as hemos empezado alguna vez y no todos/as hemos tenido la suerte de contar con un gran equipo como del que yo voy a disponer si la ciudadanía deposita en mi partido, y en mí, su confianza el próximo día 24 de mayo, un equipo formado no sólo por las personas con las que comparto proyecto sino todas aquellas que trabajan como personal laboral o funcionarial en el Consell Insular de Menorca.

- Paco: Hola Susana, amb quins partits estaries disposada a pactar per gobernar i amb quins no. Salut i sort.

- Hola. Com qualsevol candidat/a i partit la nostra prioritat és aconseguir que la ciutadania ens doni la seva confiança per a poder executar el nostre programa. Dit això, si arribat el moment de fer-ho és necessari pactar, com ha succeït sempre fins ara perquè he de recordar que el PSOE no ha tingut mai l'oportunitat de governar en solitari el Consell Insular de Menorca, pactarem amb aquells partits que tinguin els programes més coincidents amb el nostre per a poder portar a terme un projecte per a la nostra illa en el que ningú quedi enrera.

- Joan: Ni vosaltres ni els altres heu sol·lucionat el problema dels avios. Què és el que propseu ara? Per què us hem de creure? 

- La connectivitat aèria, certament, és un problema endèmic de Menorca. De la mà de Zapatero el nostre partit, junt als seus companys de govern, va aconseguir que el descompte de resident s'incrementés fins el 50%. És cert que és una mesura que, finalment, no ha resultat com esperàvem però que, en un moment donat va permetre i ha permés als menorquins/es volar a preus més assequibles. Ara necessitem anar més enllà, necessitem una aposta decidida i per això el nostre compromís passa per: una tarifa única i universal -per a tothom, residents o no- de 30 euros pels vols entre illes, proposta que ja ha estat rubricada, i per tant ja ha fet seva, pel Pedro Sánchez; la revisió de la declaració de servei públic amb Madrid i la implantació d'una declaració de servei públic amb Barcelona, declaracions que hauran de diferenciar entre hivern i estiu per a permetre la lliure competència en temporada alta; i aliances entre companyies aèries i sector turístic impulsades per l'Administració pública, apostant per l'obertura de noves rutes aèries que, si cal, hauran de ser promogudes amb diners públics -mitjançant un concurs com ha fet recentment la Diputació de Lleó- tal i com permet la Unió Europea.

- Joan Camps: En educació què és el que plantegeu? Heu dit no al TIL, però sí a la necessitat de millorar l'aprenentatge d'un llengua estrangera, com ho voleu fer?

- L'educació és per al nostre partit i, per a mí mateixa, un pilar fonamental. Apostem per l'eduació pública, gratuïta i inclusiva i per a recuperar el caràcter educatiu de la primera etapa de la nostra vida -0/3 anys- així com l'etapa adulta. Hem dit que no al TIL perquè creiem i defensem que millorar l'aprenentatge en llengües estrangeres és una prioritat però ha de fer-se, de manera imprescindible, des del consens amb la comunitat educativa i sempre de manera progressiva i coherent. Apostem per incrementar el nombre d'hores en que s'imparteixen les assignatures de llengua estrangera de manera que, tal mesura, no vagi en detriment de l'adquisició de competències lingüístiques en llengua catalana i castellana com, malauradament, ha passat en aquests darrers quatre anys. Així mateix advoquem per programes com el British Council que tan bé havia funcionat fins el dia d'avui.

- Xavier: Quin camí creu que s'hauria de seguir pel que fa al turisme? Hom sap que es el principal sector econòmic de l'illa, però es ben present que es tracta d'un sector molt madurat. Quines creu que serien les solucions per desestacionalitzar el turisme? creu que s'hauria de diversificar l'economia, o especialitzarse més i millor en l'aspecte turístic? Moltes gràcies

- El turisme és, sense dubte, a dia d'avui l'eix transversal de la nostra economia. No obstant és cert que el sector requereix d'una rehabilitació. Per això apostem per la millora de la qualitat del servei, en general, perquè Menorca compta amb tot el potencial per a ser un referent però en un món globalitzat no pot competir en preu. Aquesta qualitat ha de venir de la mà de la formació, formació que, impulsada per un pacte entre l'Administració Pública, els empresaris i els sindicats -però impartida només per l'Administració Pública-, ha d'anar dirigida als nínxols d'ocupació amb els que compta el turisme a Menorca -turisme convencional, turisme actiu (kayak, nàutica, senderisme, cicloturisme, etc.), turisme cultural, turisme gastronòmic-, però també cap els demés sectors -indústria (hi ha fàbriques de sabates que no compten amb un relleu generacional per poder seguir fent abarques), el camp, la mar, les noves tecnologies aplicades, energies renovables com a nínxol de feina, etc.-. D'aquesta manera diversifiqueríem l'economia, desestacionalitzaríem, milloraríem la qualitat del servei però, sobretot milloraríem la qualitat de l'ocupació.

Hasta aquí la entrevista con Susana Mora. Lamentamos que por falta de tiempo no haya podido contestar vuestras preguntas.

Nuevamente, muchas gracias por vuestra participación.